Javítás, csere, pénzvisszafizetés – a jótállás érvényesítésének útvesztői

« Vissza
Hogyan is működik valójában? Ahány ember annyiféleképpen „tudja”. Akár a termék cseréjéről van szó, akár a vételár visszaköveteléséről, mindegyiknek csak akkor van alapja, ha az adott termék nem rendeltetésszerűen működik, illetve minőségileg kifogásolható.

Javítás vagy csere?

Az új szabályozás alapján ezekben az esetekben a fogyasztó már első körben választhat, hogy javítást vagy cserét kér, tehát akkor is kérhetünk cserét, ha az áru javítható. A fogyasztó választási lehetősége csak akkor korlátozott, ha a kicserélés lehetetlen (pl. nincs azonos típusú termék a kereskedő készletében), vagy ha a csere teljesítése a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne.

A fenti jótállási szabályok az alábbi tartós fogyaztási cikkekre vonatkoznak »

Vételár visszafizetése

A szabályozás alapján a szavatossági jogok érvényesítésének sorrendjében második helyre került az árleszállítás igénylésének a lehetősége, illetőleg az elállás (azaz a vételár visszakövetelése), mely utóbbira akkor kerülhet sor, ha a jogosultnak sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, illetőleg ha a korábbi igények teljesítését a kötelezett nem vállalja vagy nem tudja teljesíteni. Fontos szabály ugyanakkor, hogy jelentéktelen hiba miatt nincs helye elállásnak.

garancia

Amikor a cserekötelezettség nem terheli a kereskedőt

A fentiek alapvetően a kötelező jótállás alá eső, 10.000 Ft feletti értékű termékekre vonatkoznak. Ha a termékre a kereskedő önként vállalt jótállást (pl. 10.000,-Ft alatti óráknál, pendrive-nál, fényképezőnél), akkor a 3 napos cserekötelezettség nem terheli a kereskedőt. Természetesen a nem kötelező jótállás alá eső termékeknél is fordulhat elő meghibásodás 3 munkanapon belül, de akkor a kereskedőnek nem kötelessége feltétel nélkül cserét biztosítania, hanem a Ptk-ban előírt szavatossági jogok sorrendjét követve elsősorban javítást, cserét végezhet, másodsorban árleszállítást adhat, végső soron a vásárló a szerződéstől elállhat.

Csere "nem tetszik" alapon

A valóságban előfordul, hogy egy-egy kereskedő a fogyasztó szemszögéből előnyösen, kevésbé szigorúan kezeli ezeket a szabályokat, különösen így az ünnepek környékén, és különösebb hiba nélkül is lehetőséget biztosít a termék cseréjére, vagy akár a pénzt is visszafizeti (sérülésmentes termék és csomagolás esetén). Karácsony után az sem ritka, hogy az ajándékba kapott eszközt szeretnénk, valódi minőségi kifogás nélkül kicserélni, erre a kereskedő jóindulatától függően akár mód is nyílhat, azonban kizárólag a számla ellenében.


Webáruházak
A webáruházak esetében némileg eltér a szabályozás, ott ugyanis 8 munkanapon belül a kereskedő köteles visszavenni az árut minden különösebb indok nélkül! Tehát a visszavásárlásnak nem feltétele a termék minőségi hibája, sőt a bontatlan csomagolás sem. Ez ugyanis pont arról szól, hogy a termék kipróbálható, és ha a fogyasztó nem találja megfelelőnek, elállhat a vásárlástól, visszakérheti a pénzét.

Az elállási jog kompenzálja azt, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására, kipróbálására, illetve üzembe helyezésére.

Vásárlói jogok

Vannak esetek, amikor a vásárló alapvető jogait sem tartják szem előtt. Ilyenkor a reklamációra két év áll rendelkezésre, de ajánlott a hiba felfedezését követően azonnal előterjeszteni az igényt. A problémáról vetessünk fel jegyzőkönyvet, amiben rögzíteni kell, hogy a fogyasztó mit kér, a forgalmazó mit ajánl, és amennyiben a kettő között különbség van, meg kell indokolni.
Címkék: 72 órás csere, csere, fogyasztó jogai, garancia, garanciális ügyintézés, javítás, jótállás, vásárló jogai, webáruház, webáruházak, webshop

Mi a véleményed?

Hasznos volt a cikk?


 
Hozzászólások

« Előző 1 Következő »

2010.12.29 17:01:30
#1
A webáruházakra vonatkozó rész meglepett! Valahogy egyik webshop sem reklámozza ezt.
2010.12.30 11:48:07
#2
Ez a cikk jókor jelent meg! Ép most kezdtem online vásárolgatni, tehát ezeket jó tudni! Hasznos, jó tanácsok, szem előtt tartom őket.

« Előző 1 Következő »